Diagnose eerst.
Weten wat er speelt.
Marketing staat aan de basis van merkstrategie. Met merkstrategie is het zo: analyse eerst, strategie twee. De eerste stap in een fatsoenlijke merkstrategie is een stap terug. Geef opdracht voor een nieuwe merktracking-enquête - een goede. Werk de segmentatie bij. Interview loyalisten. Bouw een perceptuele kaart. Duik in het merkerfgoed. Bekijk het jaar dat net is afgelopen en stel de vraag 'wat hebben we geleerd van de afgelopen 12 maanden wat moeten we meenemen in de planning voor de komende 12?'
Services: Analyse + Financieel + Inzichten + Research
Strategie twee.
Keuzes en doelen
De essentie (of de kern) van strategie is kiezen wat je niet doet. Jouw strategie richt zich op wat je gaat vermijden als op wat je van plan bent te doen. En daarnaast dat je een focus bereikt door ervoor te zorgen dat keuzes in elke mogelijke fase van uw strategisch proces duidelijk zijn. Keuzes maken is focussen en ervoor te zorgen dat de maximale middelen worden geïnvesteerd in de meest lonende plaatsen. Je kunt niet alles doen, of in ieder geval niet alles goed.
Een echte strategie omvat een duidelijke reeks keuzes die bepalen wat het bedrijf, en/of merk, gaat doen en wat het niet gaat doen.
Services: Segmenteren + Targeting + Positioneren + Merk- en portfolio-architectuur + doelstellingen
Tactiek drie.
Marketing(plannig)
Strategie zonder succesvolle tactische uitvoering is zinloos. De tactische elementen implementeren is er om een correcte merkstrategie te ontwikkelen. Het is van vitaal belang om het verschil te herkennen tussen de strategische vragen van branding en de tactische hefbomen van de marketingmix, of vier P's, zoals meer dan een halve eeuw geleden op beroemde wijze werden geschetst door Jerry McCarthy.
Wanneer je duidelijkheid hebt over de tactieken, is het tijd om ze te implementeren. Maar ik raak ze niet eerder aan voordat de strategie is voltooid. Dat vergt wat geduld, maar je kunt geen ‘digitale strategie’ of een ‘mediastrategie’ hebben zonder eerst duidelijk keuzes te maken over wat je wel en niet doet. Er is slechts een merkstrategie, die vervolgens de tactische keuzes voedt die erop volgen. En zo werk ik.
Services: Product + Prijs + Plaats(distributie) + Promotie + Budgettering + Gantt